יום שלישי

תורה: סוגי הספרות בתנ"ך

התנ"ך כתוב בדרכים ספרותיות שונות. סוגי הספרות בתנ"ך:
1.    שירה- אילו שירות מוכרות? שירת הים, שירת דבורה, שירת האזינו, תהילים. (שיר השירים- היה ויכוח אם להכניס אותו לתנך עד שבא רבי עקיבא ואמר "כל השירים קודש ושיר השירים קודש קודשים"). "שירת הים" כתובה בספר דברים בדרך של אריח על גבי לבנה ולבנה על גבי אריח- השורות מסורגות. "שירת האזינו"- כתובה בדברים ל"ב. היא כתובה בשני טורים- נקרא אריח ע"ג אריח, לבנה ע"ג לבנה. נושא שירה זו היא עדות על הארץ-היסטורית עם ישראל בעבר ובעתיד. "שירת דבורה"- מזכירה את שירת הים. כי היא שיר הצלה, שיר נס אחרי הניצחון על סיסרא. "תהילים"- ספר הלל, רובו שיר מזמור. יש 150 מזמורים. לפי המסורת חיבר אותו דוד המלך. קינה היא שירה אבל היא לא שירת ניצחון ואינה שירת הלל, אלא היא שיר הספד כמו למשל קינת דוד על שאול ויהונתן שנספו. המייחד את קינה זו היא המילה "איך". בנוסף מגילת "איכה" היא כולה תדהמה. קינת דוד על אבנר שר הצבא שנהרג בידי יואב מאחר והוא חשב שהוא רוצה לרשת אותו. הקינה פותחת במילה איך. יש לקינה משקל מיוחד- 3 מילים, 2 מילים. היא בהחלט שירה.  יסודות ספרותיים בשירה תנכית: חריזה, חזרות, תקבולות (נרדפת, ניגודית, משלימה), דימויים (דרכי השאלה), מקצב. 4 דרכי השאלה: מטפורה (לקיחת מילה מתחום אחד ושימוש בה בתיאור תחום אחר- "לב זהב"), דימוי- (צללו כעופרת), משל-לקוח בד"כ מעולם הצומח או בע"ח (כבשת הרש- יוצא דופן כיוון שנחשב כמשל שיפוטי, משל הכרם, משל יותם), אלגוריה- כמו שיר השירים. לא ניתן ללמוד אותו כפשוטו. לפי פרשנות ימי הביניים כל פסוק מקביל לאירוע מקביל בתולדות עם ישראל. *משל שיפוטי- משל המושמע באוזני אדם בודד או קבוצה על מנת שהוא או הם ישפטו את עצמם. על מספר המשל להיזהר שלא יתקרב יותר מדי לנמשל מאחר ולא יהיה שיפוט אובייקטיבי, ואסור להתרחק יותר מדי מהנמשל על מנת שבכל זאת הנשפט יוכל ללמוד למקרה שלו.
2.    חוק- מטבעו, החוק צריך למלא כמה תנאים: שיהיה אפשרי לביצוע, חד משמעי, פומבי, כולם שווים בפני החוק, שיהיה ניסוח קל, מהיר, מובן. בספר בראשית ישנם מעט מצוות, 7 מצוות בני נח, שבת, מילה. עיקר המצוות הן בשמות ובדברים. בספר דברים יש מצווה מבוארת (שהוזכרה בעבר וכעת מוזכרת שוב עם חידודים והסברים) ויש מצווה מפורשת (מצווה חדשה). סיווג נוסף למצוות: שכלית ושמעית.
3.    נבואה- סיפור נבואי- משל כבשת הרש, משל הכרם. הנבואה בעיקרה מיועדת לתיווך בין האל לעם. נביא מלשון מנבא את העתיד, או מלשון ניב שפתיים. 2 סוגי נבואות: תוכחה ונחמה. נביא בעיקר מוכיח על נושאים שבין אדם לחברו (משפט צדק, ניאוף, גניבה..).
4.    סיפור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה